Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ !
Forum mistyki Kościoła Katolickiego pw. św. Jana Pawła II : Pamiętaj pielgrzymie: "zawołasz, a Pan odpowie, wezwiesz pomocy, a On [rzeknie]: "OTO JESTEM!" (Iz 58,9).
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kardynalny błąd Lutra w interpretacji św. Pawła

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna -> Religia i myśl
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
exe
Dux Ducis unum inter multi
Dux Ducis unum inter multi



Dołączył: 17 Cze 2012
Posty: 13509
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 378 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 13:47, 27 Lip 2014    Temat postu: Kardynalny błąd Lutra w interpretacji św. Pawła

Jest już przyjęte w kanonie reguł logicznych, że "niezauważalność" własnego błędu jest wprost proporcjonalną do "grubości" tego błędu. Im większy błąd, tym większy cień rzuca na umysł ludzki i trudno go zauważyć własnym sumptem.Tym błędem jest zachwianie relacji wag wiary, a czynu

Pragnę naszkicować w zarysie tragizm kolosalnego błędu rozumowania Lutra w materii relacji wiary, czynu i zbawienia, który związał z interpretacją Listów świętego Pawła.

dŚwięty Paweł śmiało twierdzi, że jest miłość jest czymś ważniejszym, niż wiara i nadzieja. Po prostu, kto ma miłość, ten ma wszystko Exclamation

Miłość jest dynamiczna i budująca, a Chrystus udowodnił swoim przykładem, że życie w świecie doczesnym może być radosne i szczęśliwe. Warunkiem życia niebieskiego jest pokuta i wyzwolenie od zła.

W Listach świętego Pawła, odrodzenie w Chrystusie ma zawsze charakter integralny, czyli ogarnia duszę i ciało.
Człowiek odrodzony nie przestaje być cielesnym, ale staje się przede wszystkim istotą duchową. Odrodzenie oznacza prymat ducha nad ciałem, co odzwierciedla porządek natury, zaburzony niestety (a może "stety"?) - ten prymat jest osiągalny przez walkę duszy z ciałem, jednak ów dramat walki nie oznacza negacji cielesności, zamknięcia duszy w ciele, jak tego chciał Platon, gnostycy, czy również Luter.


Wiemy z Pisma, że ciało ludzkie może stać się świątynią Bożą, stąd porządek cielesny, który ulega w tym życiu prawu śmierci, ale poprzez zmartwychwstanie zostaje uświęcony Exclamation

Nauka świętego Pawła w swym ostatecznym wyrazie jest radosną, ponieważ zwiastuje szczęście, którego nie możemy sobie wyobrazić. Tutaj właśnie Znak Krzyża jest znakiem wiary i nadziei, nie oznaczając klęski, lecz ostateczne wyzwolenie od zła. Dlatego też przestrzegam wszystkich przed fałszywymi nauczycielami, którzy mówią, aby zerwać z szyi łańcuszki z krzyżykami, jakoby były to bałwochwalcze insygnia Exclamation :?

Luter, jak i jego potomni, źle odczytali przesłanie świętego Pawła, jakoby zakwestionował on człowieka w swej istocie, a jego życie miałoby być dołem samotności i rozpaczy z powodu nieprzezwyciężalności pożądliwości. Przeciwnie: święty Paweł wskazał radość realizacji powołania do życia prawdziwie chrześcijańskiego Exclamation

Błędem zasadniczym Lutra stało się propagowanie wiary, która jako potrzeba natury ludzkiej, jest oderwaną od etyki. Oznaczać to musi, że jakoby wiara implikuje zaniechanie pracy w doczesnym życiu nad sobą Exclamation

Wiara oznacza zawsze nadzieję płodną w dobro i nawet, gdy człowiek utraci wszelkie dobra, pozostanie mu coś, czego nikt mu nie odbierze : własna dobroć Exclamation

Chodzi więc świętemu Pawłowi o tę dobroć, która promieniuje, jak światło Exclamation
Święty Paweł dobitnie mawiał, że iż nauka jego nie jest zwrócona przeciw ciału i krwi, lecz przeciwko złu - stąd jego nauczanie nie może mieć statusu teologii kryzysu, jak to niestety zrozumiał (bo tak chciał zrozumieć na mocy myślenia życzeniowego - Luter), lecz jest teologią afirmacji życia, utwierdzonego w cnotach chrześcijańskich oraz zwiastowaniem powszechnego odrodzenia. Exclamation

Wizja smutku i samotności, pewnej nieuchronności zagłady, a więc swoistego kryzysu, w jakim pogrążony jest świat,... To było naczelnym profilem wszelkiego myślenia Lutra. :?
Tymczasem Chrystus powiedział :

"Bóg nie jest Bogiem umarłych, ale żywych"

Tutaj Jezus zakwestionował intuicję świata pogrążonego w cieniu, co było widoczne w Starym Testamencie. Chrystus zwyciężył grzech w swej istocie i świat stanął w obliczu jutrzenki , czego nawet nie przesłoni grzech towarzyszący człowiekowi aż do skończenia świata .

Luter nie zrozumiał również, jak bardzo kluczową dla pojęcia istoty chrześcijaństwa, stała się Tajemnica Wcielenia Chrystusowego, a potem dana obietnica, że będzie z nami aż po skończenie świata Exclamation

Toteż, prześmiewcze wskazywanie na katolicyzm, jako wyznanie wszechobecnego wyolbrzymiania cierpienia, jest zachowaniem neurotycznym, które zakrywa protestancką w swej istocie dekadencję, która po prostu jest niebiblijnym odczytaniem nie tylko nauczania świętego Pawła, ale i wprost Jezusa Exclamation Idea

Luter doszedł do wniosku, że tylko wiara nas zbawi.

Jednak człowiek jest w nauce Jezusa istotą wiary czynnej, wiary, która nakazuje czynić dobro ! Wiara nie potwierdzona dobrymi czynami, jest jakby pozbawiona swej substancji, martwym i pustym wołaniem : "O Panie, Panie" Exclamation Idea

Wiara żywa zawsze wiedzie do czynu - do realnego plonu dobra. Inaczej wiara staje się nierzeczywistą. Czyn jest znakiem człowieczeństwa i zaczynem rozwoju. Słowa wskazują na pewna realność, jednak same nie są realnością. Osoba realizuje się poprzez czyn, które ja konstytuuje.

Wiara i miłość, zawsze rodzą czyn i tego nie zauważył Luter, chcąc oderwać moralność od czynu . Czyn orientuje moralnie osobę i powoduje, że albo jej egzystencja się potęguje, albo zanika.

Już Apostoł Jakub zauważył, że wiara w Boga, oddzielona od czynów, jest wiara martwą, pustą Idea

Luter wyczytał i wyczuł w Pismach świętego Pawła to, czego tam nie ma: nie ma tam negacji, jest za to pragnienie uświęcenia życia ludzkiego, wzbogacenie darami nadprzyrodzonymi, które nie niszczą natury, ale ja wzbogacają i uszlachetniają.

Luter "udowadnia" na podstawie wyrwanych z kontekstu pism świętego Pawła, że teologia tam zawarta zamyka w grzechu człowieka, powodując rozdarcie. Jest to po prostu luterańska filozofia samotności i daremności, która najbardziej znany wyraz odnalazła w kwestionowaniu skuteczności ludzkich uczynków z punktu widzenia Bożej ekonomii :?

Życie w wierze uznano za najwyższy etap stadium życia osobowego chrześcijanina, co jest błędem kardynalnym.

Wiara miłością czynna - oto nauczanie Jezusa, wyrażone słowami świętego Pawła.

Wszyscy pamiętamy ostrzeżenie Jezusa o tym, że na Sądzie Ostatecznym lżej może być niewierzącym, aniżeli urodzonym w wierze Izraelitom, którzy wierząc, nie czynią Exclamation

Dlaczego tak jest powiedziane Question Dlatego, ponieważ miłość jest ważniejsza od wiary i nadziei - to wynika z samego serca Chrystusowego Posłannictwa Idea

W związku z powyższym pragnę powiedzieć, że ów kardynalny błąd odrzucenia roli zbawczej uczynków, jest w osobie Lutra dziełem wstrząsającego błędu, ponieważ uczynki zawsze wynikają z miłości do Boga i bliźnich. Idea

Bogaty młodzieniec zapytał Jezusa o warunki zbawienia. Cóż odpowiedział Jezus? Doradził mu uczynienie ofiary ze swojego majątku po to, aby jego miłość stała się realną i sprawdzoną.

Wiara uczy kochać, a więc czynić dobro

Czym może być wiara oderwana od czynu Question
Jakim życiem wiara mogłaby żyć Question
Jakie poruszenia duszy i ciała miałaby wiara wywołać Question
Czy daje się pomyśleć taka wiara, która nie owocuje uczynkami Question

Z punktu widzenia skuteczności wiary, uczynki z nią związane, nie mogą być obojętne moralnie, a to niestety jest implikacją myślenia luterańskiego. Prawdziwa wiara dopomina się wręcz dobrych uczynków i do nich prowadzi Idea

Już na intuicję wiemy i nikt temu zaprzeczyć nie może, że człowiek jest istota czynną, nie zaś bezczynną. czy da się pomyśleć osobę "nie-czyniącą"?

Czy więc możemy zgodzić się z Lutrem, że wystarczy mocno wierzyć i jednocześnie czynić, co się chce, bo i tak jesteśmy rozpaczliwymi grzesznikami Question

Już święty Augustyn powiedział, że : Kochaj i czyń, co chcesz.Kto naprawdę koca, ten nie oddali się uczynkami od Boga i tutaj tkwi zasadnicza opozycja do pseudowyjaśnienia luterańskiego.

Luter twierdził : „Bądź grzesznikiem, grzesz mocno (esto peccator et pecca fortiter). Pokazuje tu Luter, jakoby człowiek był niewolnikiem grzechu już ze swej istoty.

Te słowa nie znajdują potwierdzenia ani w Ewangelii, ani w listach świętego Pawła Apostoła.

Duch nauki Pana Jezusa wskazuje, że własna wola prowadzi do grzechu i własna wolą, współpracującą z łaską, może się grzesznik wyzwolić. Idea

Ciało ludzkie powinno się stać tak czystym, jak duch i upodobnić się do żywej hostii (ten element wyznania znalazł się w Dzienniczku świętej siostry Faustyny Kowalskiej, którą bronię przed oszczercami w innym temacie - jej poświęconym : http://www.jhs.fora.pl/swieci-ojcowie-i-doktorzy-kosciola-ludzie-modlitwy,7/dzenniczek-siostry-faustyny,2428.html ).
Zło ciała prowadzi do złych czynów, a dobre czyny przeobrażają ciało w świątynię Bożą. Narodziny człowieka duchowego, nie oznaczają więc kryzysu, lecz staja się początkiem i baza pogłębionej twórczości ludzkiej. Nowy człowiek nie powstaje poprzez sponiewieranie ciał - to kolejny mit luterański.
Święty Paweł przeciwstawia martwemu ciału grzesznika , żywe ciało sprawiedliwego, które nie daje się powodować "mądrością ciała":

9 Wy jednak nie żyjecie według ciała, lecz według Ducha, jeśli tylko Duch Boży w was mieszka. Jeżeli zaś kto nie ma Ducha Chrystusowego, ten do Niego nie należy. 10 Jeżeli natomiast Chrystus w was mieszka, ciało wprawdzie podlega śmierci ze względu na [skutki] grzechu duch jednak posiada życie na skutek usprawiedliwienia. (Rz 8, 9-10)

Nie w myślach i nie w słowach, dokonuje się wybór pomiędzy dobrem i złem, lecz w czynie Dobry czyn, jest stwórczym aktem,a zły - niszczycielskim.

Tą wyraźna granicę Jezus przedstawia :

"Cóż bowiem na wspólnego sprawiedliwość z niesprawiedliwością? Albo cóż ma wspólnego światło z ciemnością? 15 Albo jakaż jest wspólnota Chrystusa z Beliarem lub wierzącego z niewiernym?"

Dla świętego Pawła prosta konsekwencją wiary w Chrystusa, była działalność zgodna z jego przykazaniami - zbawczy czyn:

"8 Bóg nie dozwoli z siebie szydzić. A co człowiek sieje, to i żąć będzie: kto sieje w ciele swoim, jako plon ciała zbierze zagładę; kto sieje w duchu, jako plon ducha zbierze życie wieczne. 9 W czynieniu dobrze nie ustawajmy, bo gdy pora nadejdzie, będziemy zbierać plony, o ile w pracy nie ustaniemy. 10 A zatem, dopóki mamy czas, czyńmy dobrze wszystkim, a zwłaszcza naszym braciom w wierze."

Święty Paweł napisał :

" Wy zaś Bracia, nie zniechęcajcie się w czynieniu dobra" (2 Tes 3, 13).

oraz :
"8 Nauka ta zasługuje na wiarę, i chcę, abyś z całą stanowczością o tym mówił, że ci, którzy wierzą w Boga, mają się starać usilnie o pełnienie dobrych czynów. Jest to dobre i pożyteczne dla ludzi. 9 Unikaj natomiast głupich dociekań, rodowodów, sporów i kłótni o Prawo [Mojżeszowe]! Są bowiem bezużyteczne i puste. 10 Sekciarza po jednym lub po drugim upomnieniu wystrzegaj się, 11 wiedząc, że człowiek taki jest przewrotny i grzeszny, przy czym sam na siebie wydaje wyrok." (Tt 3, 8-10).

NIE MOŻNA PRAWDZIWIE WIERZYĆ I CZYNIĆ ZŁO


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez exe dnia Wto 13:08, 31 Mar 2015, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pitong
Aquilifer
Aquilifer



Dołączył: 27 Sty 2014
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 48 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: ŁÓDŹ
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 17:36, 31 Lip 2014    Temat postu:

Nawet nie wiedziałem, że luteranie w takie absurdy wierzą...
Przecież takie poglądy nijak się nie mają do chrześcijaństwa! No ale czy ktoś rzeczywiście może szczerze wierzyć w Objawienie Boże i jednocześnie wyznawać takie poglądy? Ciężko to sobie wyobrazić


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
exe
Dux Ducis unum inter multi
Dux Ducis unum inter multi



Dołączył: 17 Cze 2012
Posty: 13509
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 378 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 11:45, 14 Gru 2014    Temat postu:

Niestety, tak właśnie jest. Ludzie tacy, powtarzają wiele nauk Lutra, a także błędów teologicznych, które już w okresie Ojców Kościoła, zostały obalone.

Widać więc z jednej strony brak rozumienia istotnych kwestii dla egzegezy biblijnej, z drugiej zaś widać zwyczajny upór i złośliwość, na wzór arcykapłanów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
exe
Dux Ducis unum inter multi
Dux Ducis unum inter multi



Dołączył: 17 Cze 2012
Posty: 13509
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 378 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 17:06, 27 Lis 2017    Temat postu:

W sekcji literatura podałem kapitalną rozprawę o. Florowskiego o ignorancji Lutra względem nauczania świętego Pawła Apostoła. Kto jeszcze się z tym nie zaznajomił, to polecam.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna -> Religia i myśl Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin