Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ !
Forum mistyki Kościoła Katolickiego pw. św. Jana Pawła II : Pamiętaj pielgrzymie: "zawołasz, a Pan odpowie, wezwiesz pomocy, a On [rzeknie]: "OTO JESTEM!" (Iz 58,9).
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Proces Jezusa

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna -> Pismo Święte w kościele katolickim
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Iwona19
Hastatus posterior
Hastatus posterior



Dołączył: 20 Paź 2012
Posty: 518
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 19:28, 17 Sty 2016    Temat postu: Proces Jezusa

Tak jak już pisałam wcześniej w „Pogaduszkach” postanowiłam dokonać takiej pewnej refleksji nad fragmentem z J 18,28-J19,16. Jest to fragment dotyczący procesu Jezusa przed Piłatem. Spróbuję osadzić go w pewnym kontekście historycznym – mam nadzieję, że dobrze to ujęłam. Za co był oskarżony Jezus? Za uzurpowanie sobie prawa do bycia królem. Oczywiście Jezus jest Panem i Królem, Mesjaszem, Zbawicielem ale Żydzi (faryzeusze i ci, którzy Go nienawidzili) nie rozumieli Jego posłania, misji, Jego osoby. My wierzymy, że jest Synem Bożym. Oni mieli Go tylko za zwykłego człowieka szalonego. W starożytnym cesarstwie rzymskim istniało takie prawo, które nazywało się Lex Iulia de maiestate. Polegało ono na tym, że jeśli Cezar podbił dany teren i ktoś z tego terenu sprzeciwiał się jego władzy (lub jego następców) i czynił sam siebie królem to było to przestępstwem podlegającym karze śmierci. Oczywiście władca rzymski miał prawo mianować kogoś królem jakiegoś miejsca i przykładem takiego mianowanego króla był Herod ale nikt nie mógł czynić siebie samego królem. Na to właśnie prawo lex Iulia de maiestate powołali się faryzeusze oskarżając Jezusa o złamanie jego. Poncjusz Piłat był namiestnikiem rzymskim w Judei. Normalnie rezydował w Cezarei Nadmorskiej gdzie była jego siedziba, ale na czas świąt żydowskich miał obowiązek być razem z wojskiem w Jerozolimie. Przybywanie takiego wojska raczej sympatii nie budziło (przynajmniej na początku). W okresie świąt taką rezydencją Piłata w Jerozolimie była twierdza Antonia. Twierdza służyła jako koszary dla wojska. Była blisko świątyni jerozolimskiej po to by żołnierze mogli dobrze obserwować co się dzieje. Wiadomo, że w okresie świąt gromadziły się tłumy ludzi i zawsze istniało ryzyko wybuchu zamieszek. Gdyby takie wybuchły to Poncjusz Piłat był osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo ludzi więc żołnierze musieli odpowiednio reagować. Zbliżało się święto Paschy. Czytamy w Ewangelii według św. Jana, że Żydzi zaprowadzili Jezusa wczesnym rankiem do pretorium. Pretorium było budynkiem w twierdzy Antonia, w którym przebywał (mieszkał) w czasie świąt Piłat. Była to oficjalna siedziba władz rzymskich. Czytamy, że oni sami do pretorium nie weszli. Zależało im na dobrym przygotowaniu do świąt paschalnych a w ich wierze budynki, miejsca, w których przebywają poganie (Piłat i rzymianie byli poganami) zaliczały się do miejsc nieczystych, więc nie mogli sobie pozwolić na skalanie się nieczystością przed świętami. Piłat wiedział, że nie może sam ich zapraszać by tam weszli (byłyby wtedy zamieszki). Było przed pretorium miejsce, przeznaczone dla takiego tłumu więc tam się zbierali. Czytamy w Ewangelii:
29 Piłat wyszedł do nich na zewnątrz i rzekł: «Jaką skargę wnosicie przeciwko temu człowiekowi?» - Piłat pyta o powód, dla którego ten proces został zwołany, o to, co zarzucają Żydzi Jezusowi, co takiego złego zrobił
30 W odpowiedzi rzekli do niego: «Gdyby to nie był złoczyńca, nie wydalibyśmy Go tobie». 31 Piłat więc rzekł do nich: «Weźcie Go wy i osądźcie według swojego prawa!» Odpowiedzieli mu Żydzi: «Nam nie wolno nikogo zabić» - trochę tak jakby tutaj Żydzi chcieli powiedzieć: „nam nie wolno nikogo zabić ale wam wolno”.
Piłat nie miał ochoty zadzierać z Żydami. Oni zachowywali się wobec niego jakby chcieli powiedzieć: „jeśli nie zrobisz tak jak my chcemy to my doniesiemy na ciebie cesarzowi”. Piłat nie miał z nim dobrych stosunków z cesarzem. Ogólnie należy wspomnieć, że on wcale z nim nie mógł rozmawiać. Jak miał jakieś sprawy to kierował się do urzędników cesarskich. Im zdawał raporty, które sam musiał pisać. Nie był osobą zadowoloną ze swojej posady. Ziemia syryjska była wtedy jedną z najgorszych miejsc, do których taki prefekt rzymski mógł być wysłany (według rzymian). Było to daleko od Rzymu, okolice biedne, dużo problemów różnych. No, ale żeby nie stracić tej swojej pozycji (mógł gorzej trafić) musiał starannie swoją pracę wykonywać i każdego roku zdawać raporty ze swojej działalności rzymskim urzędnikom.
Może tutaj napiszę główne zadania Poncjusza Piłata:
1. Był namiestnikiem rzymskim
2. Sprawował sąd
3. Stał na straży bezpieczeństwa
4. W sytuacjach gdy np. panowały jakieś klęski on musiał zapewnić pomoc ludności
Wracając do Biblii: „Wtedy powtórnie wszedł Piłat do pretorium, a przywoławszy Jezusa rzekł do Niego: «Czy Ty jesteś Królem Żydowskim?» 34 Jezus odpowiedział: «Czy to mówisz od siebie, czy też inni powiedzieli ci o Mnie?» - to pytanie Jezusa jest przykładem ironii, która często występuje w Nowym Testamencie ale zawsze po użyciu nutki ironii zwracana jest uwaga Jezusa na rzeczy poważniejsze. Jezus nie jest królem tylko i wyłącznie w takim kontekście o jakim mówi to prawo, że czyni siebie władcą jakiegoś tam terytorium ale w rozumieniu ziemskim. Jezus jest Królem, ale Jego królestwo jak sam zaznacza nie jest z tego świata i żadne prawo rzymskie nie zmieni tego. On nie jest zwykłym człowiekiem ale Bogiem, który przyjął naszą ludzką naturę.
35 Piłat odparł: «Czy ja jestem Żydem? Naród Twój i arcykapłani wydali mi Ciebie. Coś uczynił?»
Przy okazji tego procesu może warto napisać czym się różniło sądownictwo żydowskie od rzymskiego. W procesie żydowskim bardzo ważną rolę (kluczową) odgrywali świadkowie. Oskarżony nie miał prawa przyznać się do winy a także składać zeznania. Wszystko opierało się o świadków i ich zeznania. W procesie rzymskich oskarżony mógł przyznać się do winy i składać wyjaśnienia, własne zeznania. Jeśli oskarżony powiedział w trakcie procesu, że jest obywatelem Rzymu to wtedy taki proces był przerywany i natychmiast go do Rzymu odsyłano. Z tego przywileju skorzystał św. Paweł (jak wiadomo)
Piłat początkowo nie wykazuje zainteresowania osobą Jezusa. Może gdzieś kiedyś słyszał o Nim jako o Człowieku, który chodzi z miasta do miasta i naucza ludność. Żydzi przyłapali go, oskarżyli przyprowadzili do Piłata a on chciałby z pewnością tą sprawę zakończyć, miał wiele innych, poważniejszych dla niego spraw. Obok Piłata była osoba, która notowała wszystkie słowa, które padają w procesie i ona przekazywała to dalej urzędnikom cesarskim wyżej postawionym tak więc rozmowa Piłata z Jezusem nie była prywatną dyskusją.
37 Piłat zatem powiedział do Niego: «A więc jesteś królem?» Odpowiedział Jezus: «Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdzie14. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu». 38 Rzekł do Niego Piłat: «Cóż to jest prawda?»
Cóż to jest prawda? O jakiej „prawdzie” tutaj mowa? Mamy tutaj przykład zetknięcia się ze sobą dwóch koncepcji, dwóch sposobów rozumienia prawdy. W starożytnym greckim prawda to „aletheia”. Po hebrajsku prawda to „emet”. Nam by się wydawało, że są to tłumaczenia tego samego słowa, ale inaczej była rozumiana prawda w sensie greckim a inaczej w hebrajskim. W greckim aletheia to byt najwyższy, boża rzeczywistość, wieczna, niezmienna – jest to ostateczne odwołanie. Jeśli ktoś powołuje się na tą prawdę no to już musi to być coś naprawdę wielkiego. Prawda w sensie emet to tajemnica, do której się dorasta. Jezus mówi o prawdzie w sensie emet tak jakby chciał powiedzieć: „Ja jestem tą tajemnicą (tą prawdą emet) ale jeśli chcesz zrozumieć mnie i moje słowa musisz narodzić się na nowo, musisz dorosnąć aby mnie poznać, wtedy poznasz kim ja jestem”. Natomiast Piłat pyta o prawdę w sensie greckim. Jezus mu nie odpowiada na to pytanie po czym Piłat wychodzi do ludu i mówi: „To powiedziawszy wyszedł powtórnie do Żydów i rzekł do nich: «Ja nie znajduję w Nim żadnej winy.” – według arcykapłanów Jezus był złoczyńcą, ale według Piłata nie. Piłat mógł jedynie myśleć, że Jezus przekroczył jakieś ich rytualne przepisy natomiast nie kwalifikowało się to według niego na uznanie go za przestępcę.
39 Jest zaś u was zwyczaj, że na Paschę uwalniam wam jednego [więźnia]. Czy zatem chcecie, abym wam uwolnił Króla Żydowskiego?» 40 Oni zaś powtórnie zawołali: «Nie tego, lecz Barabasza!» A Barabasz był zbrodniarzem. – Piłat był bez wyjścia tutaj. Mógł sobie zadawać pytanie: jaki jest sens uwolnienia Barabasza? On był oskarżony o organizowanie antyrzymskich zamieszek, to był człowiek bardzo niebezpieczny dla nich. Jeśli go uwolni to on za chwilę znów coś zorganizuje i znowu będą go musieli aresztować. Jaki jest sens uwalniania tego człowieka? Z kolei jeśli uwolni Jezusa to ci arcykapłani sami mogą zrobić zadymę (jak to się we współczesnym języku czasem mówi). Ale tłum nalega…
„ Wówczas Piłat wziął Jezusa i kazał Go ubiczować.” – tutaj może skupię swoją uwagę na samym biczowaniu. Nie mamy napisane jak wyglądało, Ewangelista nie skupia się na tym teraz. W starożytności wyróżniało się trzy rodzaje biczowania:
1. Fustigatio – lekka chłosta. Polegała na tym, że gdy niewolnik np. nie posłuchał pana czy uczynił jakieś drobne przewinienie to pan mógł go tak ukarać, ale było to lekki klaps. Wymierzano go tak by ten niewolnik coś tam poczuł ale żeby go nie bolało za bardzo
2. Flagellatio – no to już było coś poważnego. Było to uderzanie nagiego ciała za pomocą rzemieni drewnianych. O ile fustigatio było taką formą indywidualnym to biczowanie flagellatio już nie było nią i odbywało się przy udziale wielu obserwatorów (publiczności).
3. Verberatio – kara zarezerwowana najczęściej dla tych, którzy szli na ukrzyżowanie. Biczowano gdzieś w budynku więziennym. Do drewnianych rzemieni przywiązywano kawałki metalu tak by po uderzeniu odrywały kawałki ciała skazanego.
Mel Gibson w filmie „Pasja” ukazał biczowanie Jezusa w formie verberatio ale tak jak już pisałam Ewangelista nic nie wspomina o tym. Dziś przypuszcza się, że raczej Jezus był biczowany w formie flagellatio czyli biczowanie na oczach wielu zgromadzonych osób (którzy na dodatek drwili sobie z Niego). A to można wywnioskować z samej lektury tejże Ewangelii. Do verberatio potrzebne były pewne warunki: sędzia musiał być przekonany co do winy oskarżonego i przed biczowaniem wydać wyrok ukrzyżowania. Po ubiczowaniu w formie verberatio skazaniec szedł na ukrzyżowanie i nie było już więc żadnego spotkania z sędzią bo proces się już zakończył przed biczowaniem.
2 A żołnierze uplótłszy koronę z cierni, włożyli Mu ją na głowę i okryli Go płaszczem purpurowym. Potem podchodzili do Niego i mówili: «Witaj, Królu Żydowski!» I policzkowali Go.– tutaj mogę dodać, że dla nich były to rzeczy nałożone na Jezusa w celach ośmieszających Go ale Ewangelista tutaj też pewnie chce podkreślić: „Oto Król królów, ubiczowany, wydrwiony”.
4 A Piłat ponownie wyszedł na zewnątrz i przemówił do nich: «Oto wyprowadzam Go do was na zewnątrz, abyście poznali, że ja nie znajduję w Nim żadnej winy». 5 Jezus więc wyszedł na zewnątrz, w koronie cierniowej i płaszczu purpurowym. Piłat rzekł do nich: «Oto Człowiek». 6 Gdy Go ujrzeli arcykapłani i słudzy, zawołali: «Ukrzyżuj! Ukrzyżuj!» Rzekł do nich Piłat: «Weźcie Go i sami ukrzyżujcie! Ja bowiem nie znajduję w Nim winy». – Piłat mówi: „oto człowiek. To jest zwykły człowiek.” Król w starożytnym świecie no to była osoba, będąca trochę więcej niż człowiekiem. Taki ponad-człowiek.
7 Odpowiedzieli mu Żydzi: «My mamy Prawo, a według Prawa powinien On umrzeć, bo sam siebie uczynił Synem Bożym».
8 Gdy Piłat usłyszał te słowa, uląkł się jeszcze bardziej. 9 Wszedł znów do pretorium i zapytał Jezusa: «Skąd Ty jesteś?» Jezus jednak nie dał mu odpowiedzi. 10 Rzekł więc Piłat do Niego: «Nie chcesz mówić ze mną? Czy nie wiesz, że mam władzę uwolnić Ciebie i mam władzą Ciebie ukrzyżować?» 11 Jezus odpowiedział: «Nie miałbyś żadnej władzy nade Mną, gdyby ci jej nie dano z góry. Dlatego większy grzech ma ten, który Mnie wydał tobie». 12 Odtąd Piłat usiłował Go uwolnić. Żydzi jednak zawołali: «Jeżeli Go uwolnisz, nie jesteś przyjacielem Cezara. Każdy, kto się czyni królem, sprzeciwia się Cezarowi». – tutaj Żydzi powołują się na prawo, o którym wspomniałam, że jeśli ktoś czyni siebie królem podlega karze śmierci. No i przy tym tak jak pisałam wcześniej Piłatowi zależy na dobrej opinii cezara więc tutaj ulega tłumowi.
13 Gdy więc Piłat usłyszał te słowa, wyprowadził Jezusa na zewnątrz i zasiadł na trybunale, na miejscu zwanym Lithostrotos2, po hebrajsku Gabbata. 14 Był to dzień Przygotowania Paschy, około godziny szóstej3. I rzekł do Żydów: «Oto król wasz!» 15 4 A oni krzyczeli: «Precz! Precz! Ukrzyżuj Go!» Piłat rzekł do nich: «Czyż króla waszego mam ukrzyżować?» Odpowiedzieli arcykapłani: «Poza Cezarem nie mamy króla». 16 Wtedy więc wydał Go im, aby Go ukrzyżowano. – tutaj zakończę jednak chcę jeszcze zwrócić uwagę na jedną rzecz. Ten fragment dotyczący lithostrotos ma bardzo duże znaczenie teologiczne. Lithostrotos to było takie krzesło sędziowskie. Użyty został tutaj celowo przez św. Jana grecki czasownik ekathisen, który znaczy zarówno „zasiadł” jak i „posadził”. Gdybyśmy tutaj użyli ekathisen w drugim tłumaczeniu to byłoby, że Piłat posadził Jezusa na trybunale. Oczywiście z punktu widzenia historii Piłat zasiadł na tym krześle sędziowskim ale św. Jan mógł zaznaczyć używając ekathisen, że to Jezus jest Sędzią, że to teraz odbywa się sąd nad światem jak to już było napisane w J 12, 31


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Duśka
Gość






PostWysłany: Nie 21:27, 17 Sty 2016    Temat postu:

Piłat nie widział żadnej winy w Jezusie, jedna na hasło , gdy Żydzi zawołali: ''Jeżeli Go uwolnisz, nie jesteś przyjacielem Cezara''.
Na te słowa jednak zląkł się i stchórzył . Piłat ostatecznie wydał wyrok śmierci na Jezusa. Bez jego rozkazu nie byłoby to możliwe. On również jest winien śmierci.Jednak Piłat znajdował się pod presją tłumu. To tak naprawdę kapłani wtedy byli inicjatorami morderstwa, głównymi podżegaczami. :wink: .tyle wiem . :D
Powrót do góry
Iwona19
Hastatus posterior
Hastatus posterior



Dołączył: 20 Paź 2012
Posty: 518
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 21:31, 17 Sty 2016    Temat postu:

Duśka napisał:
Piłat nie widział żadnej winy w Jezusie, jedna na hasło , gdy Żydzi zawołali: ''Jeżeli Go uwolnisz, nie jesteś przyjacielem Cezara''.
Na te słowa jednak zląkł się i stchórzył . Piłat ostatecznie wydał wyrok śmierci na Jezusa. Bez jego rozkazu nie byłoby to możliwe. On również jest winien śmierci.Jednak Piłat znajdował się pod presją tłumu. To tak naprawdę kapłani wtedy byli inicjatorami morderstwa, głównymi podżegaczami. :wink: .tyle wiem . :D


Ogólnie to nawet ten proces w nocy przed Sanhedrynem według ich własnych przepisów był nielegalny. Im nie było wolno w nocy urządzać żadnych procesów. Noc nie od tego była. A na dodatek świadkowie byli fałszywi i podstawieni przez faryzeuszów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
inquisitio
Hastatus prior
Hastatus prior



Dołączył: 07 Sty 2015
Posty: 1018
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 55 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 9:27, 18 Sty 2016    Temat postu:

Duśka napisał:
Piłat nie widział żadnej winy w Jezusie, jedna na hasło , gdy Żydzi zawołali: ''Jeżeli Go uwolnisz, nie jesteś przyjacielem Cezara''.
Na te słowa jednak zląkł się i stchórzył . Piłat ostatecznie wydał wyrok śmierci na Jezusa. Bez jego rozkazu nie byłoby to możliwe. On również jest winien śmierci.Jednak Piłat znajdował się pod presją tłumu. To tak naprawdę kapłani wtedy byli inicjatorami morderstwa, głównymi podżegaczami. :wink: .tyle wiem . :D

Sam nasz Pan powiedział Piłatowi ze wiekszy grzech maja ci ktorzy Go jemu wydali.
Lekcja dla nas zebysmy nie byli ulegli wobec zła ,wobec poprawnosci ,,politycznej" i wlasnej wygody.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Iwona19
Hastatus posterior
Hastatus posterior



Dołączył: 20 Paź 2012
Posty: 518
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 9:44, 18 Sty 2016    Temat postu:

inquisitio napisał:
Duśka napisał:
Piłat nie widział żadnej winy w Jezusie, jedna na hasło , gdy Żydzi zawołali: ''Jeżeli Go uwolnisz, nie jesteś przyjacielem Cezara''.
Na te słowa jednak zląkł się i stchórzył . Piłat ostatecznie wydał wyrok śmierci na Jezusa. Bez jego rozkazu nie byłoby to możliwe. On również jest winien śmierci.Jednak Piłat znajdował się pod presją tłumu. To tak naprawdę kapłani wtedy byli inicjatorami morderstwa, głównymi podżegaczami. :wink: .tyle wiem . :D

Sam nasz Pan powiedział Piłatowi ze wiekszy grzech maja ci ktorzy Go jemu wydali.
Lekcja dla nas zebysmy nie byli ulegli wobec zła ,wobec poprawnosci ,,politycznej" i wlasnej wygody.

Poza tym moim zdaniem faryzeusze mogli wiedzieć, że Jezus jest niewinny ale zależało im po prostu na pozbyciu się Go


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
inquisitio
Hastatus prior
Hastatus prior



Dołączył: 07 Sty 2015
Posty: 1018
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 55 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 9:49, 18 Sty 2016    Temat postu:

Jezus był przeszkodą dla ich własnego ja.Podbna pokusa stawiania własnego ja w centrum nazego zycia prowadzi do odrzucenia zbawienia.
Odwieczna pokusa bycia Bogiem wiecznie zywa.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez inquisitio dnia Pon 9:50, 18 Sty 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
exe
Dux Ducis unum inter multi
Dux Ducis unum inter multi



Dołączył: 17 Cze 2012
Posty: 13509
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 378 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 10:08, 18 Sty 2016    Temat postu:

inquisituo napisał:
Lekcja dla nas zebysmy nie byli ulegli wobec zła ,wobec poprawnosci ,,politycznej" i wlasnej wygody.
W rzeczy samej:

"Wyrzeknij się wielkości twej bez kłopotu, i wszystkich potężnychsiłą" (Hi 36, 19) {przekład o. J. Wujka}.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna -> Pismo Święte w kościele katolickim Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin