Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ !
Forum mistyki Kościoła Katolickiego pw. św. Jana Pawła II : Pamiętaj pielgrzymie: "zawołasz, a Pan odpowie, wezwiesz pomocy, a On [rzeknie]: "OTO JESTEM!" (Iz 58,9).
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Warunki spowiedzi
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna -> Eucharystia św. i sakrament spowiedzi świętej / Sakrament pokuty
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Duśka
Gość






PostWysłany: Pon 17:58, 18 Lip 2016    Temat postu:

Teraz już nie . Każdy proboszcz może ściągnąć ekskomunikę .
Powrót do góry
TOMASZ-V.A.D
Gość






PostWysłany: Pon 18:40, 18 Lip 2016    Temat postu:

Tego akurat nie wiem, bo nie znam dokładnie prawa kanonicznego a także nie znam zmian wprowadzanych do tego prawa. Ale to byłoby zbyt proste i nie wiem czy nie pochopne dając każdemu proboszczowi czy księdzu takie prawo.
Powrót do góry
62Krzych
Princeps posterior
Princeps posterior



Dołączył: 16 Lis 2014
Posty: 664
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 19:42, 18 Lip 2016    Temat postu:

Duśka napisał:
O godzinie 20.00 przyjśc do spowiedzi na ściągnięcie ekskomuniki . Raczej mało prawdopodobne . Na taką spowiedż trzeba się wcześniej umówić .

Grzechy zastrzeżone to nie ekskomunika. Np zabójstwo, do niedawna aborcja i innych kilka
Jest ich wiele i teraz już aborcja do nich nie należy, tzn każdy kapłan może udzielić rozgrzeszenia.
Jedne są zastrzeżone do jurysdykcji Biskupa, Papieża a na niektóre mieli władzę upoważnieni księża.
Nie bardzo mam kiedy całe wyszczególnienie szukać, lecz nie w tym rzecz. Kapłan czy osoba zainteresowana znają sprawę z pewnością.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Duśka
Gość






PostWysłany: Pon 19:58, 18 Lip 2016    Temat postu:

No ale czym się różnią zastrzeżone od ekskomunili . Proszę wyszczególnić Question :wink:
Powrót do góry
Philip
Princeps prior
Princeps prior



Dołączył: 21 Mar 2014
Posty: 1361
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 20:02, 18 Lip 2016    Temat postu:

Ekskomunika to wyłączenie ze wspólnoty Kościoła a grzech zastrzeżony to po prostu grzech ciężki. Mogą go jednakże rozgrzeszać tylko odpowiednie osoby ze względu na wartość czysto dydaktyczną.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
62Krzych
Princeps posterior
Princeps posterior



Dołączył: 16 Lis 2014
Posty: 664
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 20:13, 18 Lip 2016    Temat postu:

Duśka napisał:
No ale czym się różnią zastrzeżone od ekskomunili . Proszę wyszczególnić Question :wink:

Miałaś rację, chyba niczym.
. Wkleję tekst z którego to wynika.

Sankcje zastrzeżone Papieżowi
Są takie grzechy, po których nie wystarczy podejść do spowiedzi do pierwszego lepszego konfesjonału. Trzeba się najpierw udać do biskupa albo i do samej Stolicy Apostolskiej. Często nie zdajemy sobie z tego sprawy.
Któż z nas w życiu nie błądzi? Zdarzało się to nawet świętym, poza samą tylko Matką Bożą. A wszyscy inni narażeni jesteśmy na mniejsze lub większe błędy i upadki. Kościół w swoim prawie nazywa je grzechami lub przestępstwami.

Grzech według tradycyjnej definicji wpajanej nam od Pierwszej Komunii jest świadomą i wolną decyzją pogwałcenia woli Bożej. W zależności od stopnia świadomości i wolności oraz od wagi sprawy rozróżniamy grzechy ciężkie (śmiertelne) i grzechy powszednie.

Przestępstwo zaś jest zewnętrznym, moralnie poczytalnym naruszeniem praw i nakazów ustanowionych przez Kościół, które sprowadza na nas karę kościelną. Są różne rodzaje kar. Najcięższą jest ekskomunika, czyli wyłączenie ze wspólnoty Kościoła. - To znaczy, że taka osoba nie może wówczas przystępować do sakramentów świętych oraz pełnić żadnych funkcji w Kościele, a więc nie może zostać chrzestnym, świadkiem bierzmowania i ślubu. Nie ma też prawa do katolickiego pogrzebu. Inną stosowaną karą jest interdykt, nakładany wówczas, gdy po upomnieniach czy próbach zaradzenia przestępstwu osoba nie chce się poprawić - wyjaśnia ks. dr Dariusz Szczepaniuk, notariusz do spraw sakramentalnych kurii biskupiej diecezji warszawsko-praskiej i wykładowca Wyższego Seminarium Duchownego. - Nie każdy grzech jest automatycznie przestępstwem, czyli działaniem antykościelnym, ale każde przestępstwo jest grzechem - dodaje ks. Szczepaniuk.

- Kościół stosunkowo rzadko nakłada sankcje za popełnione przestępstwo. Są one ostatecznością. Dokumenty kościelne zalecają biskupom szukanie najpierw innych form dotarcia do złoczyńcy. Stosuje się na początku wyjaśnienie, pouczenie, napomnienie itd. - mówi ks. dr Jan Szubka, wykładowca prawa kanonicznego na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie. Jednak w przypadku popełnienia niektórych czynów automatycznie sprowadzamy na siebie karę kościelną (tzw. kara latae sententiae). I dopóki ktoś do tego uprawniony - biskup bądź Stolica Apostolska - nie zdejmie z nas tej kary, dopóty nie możemy korzystać z sakramentów świętych. Nie możemy więc uzyskać rozgrzeszenia. Do momentu uwolnienia nas od kar kościelnych nie możemy także pełnić funkcji urzędowych w instytucjach Kościoła katolickiego. Dotyczy to choćby nauczania religii czy wypełniania innych zadań, do których potrzebna jest misja kanoniczna, czyli specjalne upoważnienie od władz kościelnych.

NIE W KAŻDYM KONFESJONALE

Najczęściej spotykanym dziś "przestępstwem", po dokonaniu którego automatycznie ściągamy na siebie karę kościelną, jest aborcja. Przy czym, karę ekskomuniki za samo dopuszczenie się aborcji ściąga na siebie nie tylko kobieta, która zabiła dziecko w swoim łonie. - Spada ona również na lekarza wykonującego zabieg, asystującą przy nim pielęgniarkę, ale także na tych, którzy mieli udział w doprowadzeniu do aborcji: namawiali do tego, pomagali w znalezieniu przychodni albo finansowali procedurę.

Z ekskomuniki spowodowanej aborcją mogą, oprócz papieża i biskupów, uwalniać tylko wyznaczeni do tego kapłani. Konferencja Episkopatu Polski w 1984 r. określiła, którzy spowiednicy mogą mieć takie prawo. Szczegółowe wskazania pozostawiła w gestii władz diecezjalnych.

- W archidiecezji warszawskiej z kary ekskomuniki latae sententiae za świadomie i dobrowolnie dokonaną aborcję w zwyczajnych warunkach mogą zwalniać kapłani przynajmniej po trzech latach od święceń kapłańskich - wyjaśnia ks. Jan Szubka. - W pewnych wypadkach zdjęcia kary może dokonać także każdy inny kapłan, jeśli spowiadający się dokona generalnej spowiedzi z ostatniego roku - mówi ks. prof. Józef Wroceński, dziekan wydziału Prawa Kanonicznego UKSW.

Pierwszy Synod Diecezji Warszawsko-Praskiej ustanowił, że od kary za zabójstwo dziecka nienarodzonego mogą uwalniać: członkowie kapituły, kapłani zatrudnieni w kurii biskupiej, dziekani, wicedziekani, proboszczowie, administratorzy parafii, kapłani spowiadający w katedrze i w kościołach, w których jest całodzienny dyżur w konfesjonale, wyżsi przełożeni domów kleryckich, instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń apostolskich. W wyjątkowych sytuacjach: podczas rekolekcji, misji, spowiedzi wielkanocnych, wizytacji biskupich, w czasie odpustów, spowiedzi narzeczonych przed ślubem, żołnierzy, więźniów, chorych w szpitalach i w domu oraz kobiet ciężarnych, z kary tej mogą zwalniać wszyscy spowiednicy. - Przed dwoma laty do kapłanów mogących uwalniać z ekskomuniki za aborcję dołączeni zostali także księża Prałatury Personalnej Opus Dei - dodaje ks. Dariusz Szczepaniuk.

ZASTRZEŻONE BISKUPOWI

O ile w przypadku aborcji ludzie mają w większości świadomość ciążących na nich kar, o tyle w innych przypadkach dowiadują się o ciążących na nich karach dopiero w konfesjonale albo w zakrystii, kiedy chcą załatwić sprawy np. związane z chrztem dziecka.

- Katolik zaciąga bowiem karę kościelną, jeśli bez zgody swego ordynariusza zawiera ślub w kościele innego wyznania - mówi ks. Szczepaniuk. - Podobne sankcje grożą rodzicom katolickim, którzy ochrzczą dziecko w wyznaniu niekatolickim lub oddadzą je na wychowanie w religii niechrześcijańskiej. Nie będzie natomiast przestępstwem, jeśli chrzest w innym wyznaniu ma miejsce w mieszanym wyznaniowo małżeństwie chrześcijańskim legalnie zawartym.

Jako katolików obowiązuje nas świadectwo i apostolstwo w naszym środowisku. - Katolikom zabronione jest angażowanie się w organizacje nieprzyjazne Kościołowi, chodzi na przykład o niektóre loże masońskie - mówi ks. prof. Józef Wroceński. Według komentarza śp. ks. prof. Jerzego Syryjczyka, przestępstwem będzie zapisanie się do takiego stowarzyszenia, a więc zgłoszenie przynależności w charakterze członka i przyjęcie do niego choćby aktem nieformalnym. Zakaz obejmuje także popieranie działalności organizacji nieprzyjaznych Kościołowi, co oznacza przyczynianie się do wzrostu liczby ich członków i głoszenie ich ideologii. Kara interdyktu, czyli zakaz korzystania z sakramentów, następuje wówczas, gdy winowajca uparcie trwa w swoim błędzie.

Wierni nie mogą też głosić nauk potępionych przez Sobór Watykański II ani tych niezgodnych z Magisterium Kościoła. - Chodzi o teksty wygłaszane publicznie albo pisane i rozpowszechniane. Jednak samo napisanie paszkwilu przeciwko Kościołowi i schowanie go do biurka nie powoduje przestępstwa - mówi ks. prof. Józef Wroceński.

ZASTRZEŻONE STOLICY APOSTOLSKIEJ

Zwalnianie z kar za przestępstwa w najbardziej delikatnych sprawach pozostaje zarezerwowane Stolicy Apostolskiej. Dotyczy to choćby grzechów przeciwko świętości sakramentu pokuty.

Kapłan, który wyjawiłby grzechy osoby spowiadanej, automatycznie popada w ekskomunikę, którą może zdjąć tylko Stolica Apostolska. - Podobnie kiedy ktoś dokonałby nagrania cudzej spowiedzi i rozpowszechniał ją - komentuje ks. Szczepaniuk.

Takie przypadki zdarzały się choćby za czasów komunizmu.

- W przypadku osoby spowiadającej się, innej osoby, która usłyszała cudzą spowiedź albo tłumacza, wymagane jest zachowanie sekretu spowiedzi, pod groźbą popełnienia grzechu ciężkiego. Zdrada obwarowana jest sprawiedliwą sankcją karną, nie wyłączając ekskomuniki - dodaje ks. Szczepaniuk. Kodeks Prawa Kanonicznego zwraca też uwagę na przestępstwa dokonane w konfesjonale przeciwko szóstemu przykazaniu Dekalogu.

Gdyby ksiądz w czasie spowiedzi zachęcał osobę spowiadaną do cudzołóstwa ze sobą lub osobą z zewnątrz, tym samym zaciąga ekskomunikę. Znamię przestępstwa spełnia także podżeganie do grzechu wewnętrznego, czyli gdy sprawca zmierza do wywołania u penitenta grzesznych myśli, pragnień lub pożądań.

Trzeba jednak podkreślić, że Kodeks Prawa Kanonicznego chroni spowiednika przed ewentualnymi fałszywymi oskarżeniami w tej dziedzinie. Fałszywe doniesienie na kapłana o nakłanianie w spowiedzi do nieczystości ściąga na oszczercę nie tylko grzech ciężki, ale również interdykt, a więc zakaz korzystania z sakramentów świętych.

Ekskomunice zarezerwowanej dla Stolicy Apostolskiej podlega również ten, kto dopuszcza się profanacji postaci eucharystycznych. Dotyczy to osób, które by z pogardy lub nienawiści rozsypywały konsekrowany chleb lub rozlewały konsekrowane wino. Profanacji dopuszcza się również ten, kto po przyjęciu Najświętszego Sakramentu wyrzuca Hostię, umyślnie ją znieważając. Ale inaczej może być oceniana sytuacja, kiedy złodziej, kradnąc naczynia z Eucharystią, wysypuje ją bez "wzgardy" na ołtarzu lub w tabernakulum. Jak wyjaśniał ks. Syryjczyk, ponieważ brak tu jest zamiaru znieważenia Najświętszej Postaci, nie dochodzi do przestępstwa profanacji.

Wśród przestępstw przeciwko religii i jedności Kościoła grożących ekskomuniką są apostazja, herezja i schizma. Ta pierwsza oznacza odrzucenie wszystkich prawd wiary chrześcijańskiej i zaprzeczanie fundamentalnym prawdom, jak istnienie Boga lub Bóstwo Jezusa Chrystusa. Jak wyjaśnia komentarz ks. Syryjczyka, za apostatę nie może być jednak uznany człowiek ochrzczony, który nie wypełnia praktyk religijnych, ani ten, kto jest zwyczajnie obojętny w stosunku do wiary. Apostata składa pisemne oświadczenie, że chce być wykluczony z Kościoła. Herezję należy rozumieć jako zanegowanie w całości jakiejś prawdy wiary. Nieodzownym warunkiem uznania, że popełniono herezję, jest uparte trwanie w błędnych przekonaniach. Ekskomuniką w tym przypadku zapada tylko wtedy, gdy błędne poglądy zostają uzewnętrzniane w sposób dostrzegalny przez inne osoby. Schizma zaś oznacza odmowę uznania władzy Papieża lub odmowę trwania we wspólnocie z innymi członkami Kościoła. - Przestępstwem grożącym ekskomuniką jest też czynna zniewaga Ojca Świętego poprzez obraźliwe wypowiedzi, napaść, uszkodzenie ciała, próbę zabójstwa, pobicia czy też zachowania wpływające na wolność osobistą papieża: zatrzymanie, uwięzienie, porwanie - wyjaśnia ks. Dariusz Szczepaniuk. W kary kościelne popada także osoba, która w sposób podobny jak Ojca Świętego znieważy biskupa. Przy czym kara ma mniejszy wymiar - jest to interdykt. Trzeba także dodać, że nie pozostanie bezkarnym ten, kto znieważy kapłana, choć kara ma wtedy również mniejszy wymiar. - Zaciąga się ją, gdy zniewaga dokonana jest w czasie pełnienia posługi kapłańskiej, ze względu na nienawiść do wiary - wyjaśnia ks. Szczepaniuk. Kara nakładana jest przez Śąd diecezjalny i ma charakter obligatoryjny.

SPOWIEDŹ BEZ ROZGRZESZENIA

- W przypadku któregokolwiek z czynów możemy nie mieć świadomości, że kwalifikuje się to jako przestępstwo kościelne, ale z reguły mamy świadomość, że jest to grzech i przystępujemy do spowiedzi. Ale w niektórych przypadkach jednak - jak zawarcie małżeństwa w Kościele innego wyznania bez zgody ordynariusza - człowiek nieraz nie zdaje sobie sprawy, że popełnia grzech, a tym bardziej przestępstwo - wyjaśnia ks. Dariusz Szczepaniuk.

W każdej z tych sytuacji przychodzimy do konfesjonału. Spowiedź przebiega tak, jak w każdym innym przypadku, bez specjalnej formuły. Na jej skuteczność nie wpływa kolejność wypowiadanych grzechów i przewinień. Zawsze jednak - dla lepszego rozeznania sytuacji przez kapłana - lepiej jest zaczynać od grzechów cięższych. Spowiednik musi rozeznać sytuację, czy rzeczywiście kara została zaciągnięta. Ocenić, czy istnieją okoliczności łagodzące i poinformować grzesznika o dalszym postępowaniu.

- By ekskomunika była zaciągnięta, człowiek musi działać świadomie i dobrowolnie - mówi ks. prof. Henryk Stawniak, wicedziekan Wydziału Kanonicznego UKSW. - Poczytalność może zmniejszać np. przymuszenie kobiety przez mężczyznę do dokonania aborcji. Można wtedy mówić, że jej działanie nie było do końca dobrowolne, a tym samym nie popełniła przestępstwa - mówi ks. prof. Stawniak. Istotne znaczenie ma również wiek. Osoba poniżej 16 roku życia w ogóle nie może zaciągnąć ekskomuniki orzekanej latae sententiae.

- Profanacja Najświętszego Sakramentu pod wpływem środków odurzających nie będzie działaniem w pełni świadomym i dobrowolnym. Jednak przyjęcie tych środków np. narkotyków czy spożycie alkoholu z zamiarem dokonania w tym stanie profanacji Najświętszej Hostii będzie już decyzją o dokonaniu przestępstwa i nie zwalnia od kary - mówi ks. Jan Szubka.

- Jeśli kapłan nie może zdjąć kary, wówczas spowiadający się nie uzyskuje rozgrzeszenia. Albo jest kierowany jest do osoby upoważnionej do zdejmowania konkretnych kar, albo sam spowiednik występuje do odpowiedniej instancji w imieniu spowiadającego się. Dopiero po zdjęciu kar możliwe jest uzyskanie rozgrzeszenia. W wyjątkowych sytuacjach kapłan może udzielić rozgrzeszenia - wtedy, ale w tej sytuacji zobowiązuje petenta, by w ciągu miesiąca zwrócił się do kurii z prośbą o zdjęcie kar kościelnych - wyjaśnia ks. Szczepaniuk.

PO CO KARY?

Obowiązujący Kodeks Prawa Kanonicznego ustanowiony został przez Stolicę Apostolską za kadencji papieża Jana Pawła II w 1983 r. Poszczególne typy rodzajowe przestępstw zgrupowano w 36 kanonów. Wcześniej obowiązujący zawierał 101 kanonów. Redukcja nastąpiła z kilku przyczyn, m.in. zrezygnowano z karalności przestępstw, które były aktualne w XIX wieku, a obecnie nie są tak częste. Na przykład porwanie kobiety w celu zawarcia małżeństwa czy wyzwanie drugiej osoby na pojedynek.

- Podział na kary, których nakładanie i zdejmowanie zastrzeżone jest Stolicy Apostolskiej bądź biskupowi określa ciężar przewinienia - wyjaśnia ks. prof. Stawniak. - Taką szczególną ochronę niektórych wartości uzasadnia brak regulacji tych kwestii w świeckim prawie karnym. Gdyby na całym świecie obowiązywał całkowity prawny zakaz aborcji, obwarowany karą, wówczas aborcja nie musiałaby być przestępstwem w rozumieniu prawa kanonicznego. Nadal jednak jak dotychczas byłaby grzechem ciężkim, z którego mógłby jednak rozgrzeszyć każdy kapłan. W przypadku zabójstwa nie ma potrzeby, by prawo kanoniczne nakładało dodatkowe kary kościelne na winowajcę, ponieważ każde zabójstwo ścigane jest już prawem cywilnym - komentuje ks. Dariusz Szczepaniuk. Przestępstwem w prawie kościelnym będzie natomiast eutanazja, nawet jeśli byłaby dokonana pod wpływem współczucia dla osoby nieuleczalnie chorej i cierpiącej albo na żądanie ofiary. W prawie kanonicznym oceny nie zmienia także fakt dokonania eutanazji w kraju, w którym ustawodawstwo ją usankcjonowało.

Kościół nie jest surowym sędzią, ale nauczycielem prawdy, sługą wspólnoty zbawienia i świadkiem miłosierdzia. Zaś specjalne sankcje karne, którymi obwarowuje niektóre przestępstwa, mają uwrażliwiać sumienia na wartości najbardziej delikatne i niewystarczająco chronione przez władze świeckie.



Irena Świerdzewska[/b]


Post został pochwalony 2 razy

Ostatnio zmieniony przez 62Krzych dnia Pon 20:38, 18 Lip 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
TOMASZ-V.A.D
Gość






PostWysłany: Pon 21:24, 18 Lip 2016    Temat postu:

Oświeciłeś mnie tym tekstem. Miałem wiele wątpliwości co do niektórych grzechów i postępowań Kościoła względem nich. Teraz jest już zjaśniej i wiadomo co trzeba czynić.
Dzięki. To naprawdę może wiele pomóć nie tylko mnie, ale także i innym.
Powrót do góry
Duśka
Gość






PostWysłany: Wto 8:25, 19 Lip 2016    Temat postu:

Za cięzki tekst i bardzo w nim jest pomieszane i dla mnie nie zrozumiane . Znalazłam coś co mi bardziej to wyobrazowało .



Wyłączenie z życia wspólnoty

Poznając historię prawodawstwa kościelnego, możemy zauważyć, jak ekskomunika ewoluowała. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa była ona wymierzana za np.: apostazję (wyrzeczenie się przynależności do Kościoła), symonię (handel godnościami i urzędami kościelnymi, sakramentami oraz dobrami duchowymi), herezję, zabójstwo i inne. W Kodeksie prawa kanonicznego promulgowanym (ogłoszonym) przez Jana Pawła II w 1983 r. możemy przeczytać, że człowiek, który podlega ekskomunice, nie może brać udziału w jakichkolwiek obrzędach liturgicznych; sprawować sakramentów i sakramentaliów i ich przyjmować; sprawować kościelne urzędy czy posługi; nie może korzystać z przywilejów.

Nałożenie kary kościelnej

Wyróżnia się dwa sposoby nakładania ekskomuniki. Pierwsza to ekskomunika na mocy samego prawa latae sententiae, druga na mocy wyroku kompetentnej władzy kościelnej po przeprowadzeniu postępowania sądowego ferendae sententiae.

Ekskomunika latae sententiae polega na świadomym, dobrowolnym, umyślnym dopuszczeniu się czynu obłożonego karą – wtedy osoba, jeśli już ukończyła 16 rok życia, staje się podmiotem tej kary. Mówiąc krótko, taki człowiek jest sprawcą czynu i swoim sędzią. Sam na siebie nakłada tę karę, czyli sam zaciąga ekskomunikę.

Ekskomunikę latae sententiae można zaciągnąć na siebie w następujących przypadkach: kiedy człowiek odstępuje od wiary, jest heretykiem czy schizmatykiem, a tym samym podlega ekskomunice wiążącej mocą samego prawa (por. KPK 1364); kiedy człowiek postacie konsekrowane – Ciało i Krew Pana Jezusa – porzuca albo w celu świętokradczym zabiera lub przechowuje, podlega ekskomunice zarezerwowanej Stolicy Apostolskiej (por. KPK 1363); kto stosuje przymus fizyczny lub planuje zamach na biskupa Rzymu – papieża - podlega ekskomunice zarezerwowanej Stolicy Apostolskiej (por. KPK 1370); kapłan, który udziela rozgrzeszenia wspólnikowi w grzechu przeciwko szóstemu przykazaniu dekalogu, podlega ekskomunice zarezerwowanej Stolicy Apostolskiej (por KPK 977; 1378); biskup, który udziela święceń biskupich bez zgody papieża, podlega ekskomunice zarezerwowanej Stolicy Apostolskiej (por KPK 1382); spowiednik, który narusza bezpośrednio tajemnicę sakramentalną, podlega ekskomunice zarezerwowanej Stolicy Apostolskiej (por KPK 1388); oraz kto zezwala, namawia asystuje przy przerwaniu ciąży – aborcji - podlega ekskomunice (por. KPK 1398).

Ekskomunika ferendae sententiae jest wymierzana na mocy odpowiedniego wyroku ze strony władzy kościelnej, wydanego przez kompetentny sąd, trybunał kościelny. Na tym miejscu pragnę przytoczyć przykład, jaki podał ks. prof. Józef Krukowski - specjalista z zakresu prawa kanonicznego i wieloletni wykładowca KUL-u i UKSW: Osoby, które w istotny sposób przyczyniły się do dokonania aborcji przez np. wskazanie szpitala, w którym możliwe stało się jej przeprowadzenie, albo przez wydanie stosownego nakazu dyrektorowi szpitala czy lekarzowi, a także autorzy artykułów prasowych nakłaniających do aborcji, tworzących atmosferę przyzwolenia na jej dokonanie, członkowie organizacji proaborcyjnych — wszyscy oni mogą być postawieni przed kościelny trybunał władny po przeprowadzeniu przewodu sądowego zastosować tę najcięższą z kościelnych kar, jaką jest ekskomunika. Oczywiście dotyczy to tylko katolików, a więc osób podlegających władzy kościelnej. Taki trybunał powołuje biskup, któremu dana osoba podlega z racji miejsca zamieszkania. Istotną przesłanką jest tu uznanie, że doszło do publicznego zgorszenia. Im bardziej ten czyn jest „rozsławiony”, a także rozgłoszony, w wyniku czego ludzie mogliby sądzić, że tak wolno postępować, a więc gdy działał zły przykład — wtedy władza kościelna może, a nawet powinna wkroczyć na drogę sądową.

Jeżeli chodzi o grzech aborcji, ekskomunika może być ściągnięta przez biskupa i kanonika penitencjarza, dziekana oraz wicedziekana, jak i spowiedników w specjalnie wyznaczonych przez biskupa kościołach, a także kapelan szpitala, gdy spowiedź jest sprawowana na terenie szpitala. Wszyscy kapłani mogą udzielać rozgrzeszenia w trakcie rekolekcji czy misji lub spowiedzi generalnej. Przywilej rozgrzeszania z grzechu aborcji łączy się ze zdjęciem kary ekskomuniki.
Powrót do góry
TOMASZ-V.A.D
Gość






PostWysłany: Wto 9:06, 19 Lip 2016    Temat postu:

To również ważny tekst, dla niektórych może był łatwiejszy do zrozumienia, więc bardzo dobrze, że go umieściłaś. Najważniejsze jest to, aby te teksty pomagały innym w rozumieniu poważnych grzechów za które są też poważne konsekwencje ze strony Kościoła. Mnie oba rozjaśniają kwestię poważnych grzechów na które trzeba uważać aby ich nie popełniać.
Powrót do góry
Jaśmina
Gość






PostWysłany: Nie 12:18, 07 Paź 2018    Temat postu:

Witam,

Mam dosyć nietypowe pytanie . Czy niekatolik ma prawo się wyspowiadać, zakładając , że nie chce być katolikiem jednak chce odbyć spowiedż Question
Powrót do góry
exe
Dux Ducis unum inter multi
Dux Ducis unum inter multi



Dołączył: 17 Cze 2012
Posty: 13509
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 378 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 12:42, 07 Paź 2018    Temat postu:

Duśka napisał:
Witam,

Mam dosyć nietypowe pytanie . Czy niekatolik ma prawo się wyspowiadać, zakładając , że nie chce być katolikiem jednak chce odbyć spowiedż Question
To będzie wyznanie, nie zaś spowiedź.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jaśmina
Gość






PostWysłany: Nie 19:35, 07 Paź 2018    Temat postu:

Czy dla Boga to też będzie wyznanie . Question
Powrót do góry
Andy72
Signifer
Signifer



Dołączył: 03 Lut 2013
Posty: 304
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 19:49, 07 Paź 2018    Temat postu:

Niewierzący może wyznać na kozetce, po co mieszać w to księdza, jak rozgrzeszenia i tak nie dostanie?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
exe
Dux Ducis unum inter multi
Dux Ducis unum inter multi



Dołączył: 17 Cze 2012
Posty: 13509
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 378 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 21:25, 07 Paź 2018    Temat postu:

I o to chodziło mi w odpowiedzi Dusi. Dziękuję Ci Andy72.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jaśmina
Gość






PostWysłany: Nie 21:34, 07 Paź 2018    Temat postu:

Niekatolik nie oznacza niewierzącego. Widzę ze się nie rozumiemy.
Powrót do góry
Andy72
Signifer
Signifer



Dołączył: 03 Lut 2013
Posty: 304
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 22:31, 07 Paź 2018    Temat postu:

Duśka napisał:
Niekatolik nie oznacza niewierzącego. Widzę ze się nie rozumiemy.

To znaczy kto? Protestant, hinduista, katolik po apostazji, ekskomunice?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
exe
Dux Ducis unum inter multi
Dux Ducis unum inter multi



Dołączył: 17 Cze 2012
Posty: 13509
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 378 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 10:10, 05 Kwi 2021    Temat postu:

Bombolinka napisał:
oj ja w to nie wierze,że przemawia sam Bóg przez księdza,ksiądz też człwoiek i ksiądz też popełnia błędy
Świetnie wykłada ten temat od swej strony, x. Michał Chaciński w materiale Dlaczego twoja spowiedź jest nieważna?

To trzeba wysłuchać 👍


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna -> Eucharystia św. i sakrament spowiedzi świętej / Sakrament pokuty Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin