Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ !
Forum mistyki Kościoła Katolickiego pw. św. Jana Pawła II : Pamiętaj pielgrzymie: "zawołasz, a Pan odpowie, wezwiesz pomocy, a On [rzeknie]: "OTO JESTEM!" (Iz 58,9).
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wizja człowieka w Regule św. Benedykta

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna -> Apoftegmaty Ojców pustyni , monastycyzm / Monastycyzm / W myśl Reguły benedyktyńskiej
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
exe
Dux Ducis unum inter multi
Dux Ducis unum inter multi



Dołączył: 17 Cze 2012
Posty: 13509
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 378 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 10:28, 14 Gru 2015    Temat postu: Wizja człowieka w Regule św. Benedykta

Jak sami zdążamy zauważyć już w pobieżnym przejrzeniu tekstu Reguły, najgłębsza warstwa tegoż dokumentu jest przede wszystkim religijna i bazuje wprost na Piśmie Świętym.

Nie sposób też nie zauważyć, iż talent pedagogiczny, jaki ujawnił św. Benedykt z Nursji , wynika z doskonałego połączenia modlitwy z elementami odebranego wychowania, włączając w to niektóre pozytywne walory wychowania rzymskiego, do którego należy zaliczyć zamiłowanie do karności. Była to cecha ludności starożytnego miasta Sabinium , co było raczej powszechne, ale już co do wierności, nie tak częstym.

Niewątpliwą zasługą św. Benedykta było stanięcie na straży realistycznego podejścia do człowieka, którego kondycję psycho-fizyczną oceniał on na mocy Nauczania Kościoła o grzechu pierworodnym.

Tak więc, ukorzeniając swą pedagogikę zarówno w zamiłowaniu do karności, jak i w miłości Boga zrozumiał, że podstawową pięta achillesową człowieka jest skłonność ku złu u każdego człowieka bez wyjątku (nie mówimy o Maryi, co tłumaczą dogmaty maryjne). To zrozumienie ukształtowało postawę, w której nie było odczucia zgorszenia grzechami ludzkimi, a w miejsce tego faryzejskiego zachowania zawsze widniała miłość powiązana z nadzieja na zmianę w sercu grzesznika.

Św. Benedykt harmonizował nacisk na kształtowanie doczesnej postawy człowieka w tym świecie oraz na pomoc w odkrywaniu przez nas samych nadprzyrodzonego wymiaru osoby ludzkiej.

Najwłaściwszym pedagogicznym mottem Reguły wydaje się asceza. Idea

Szczególnie widoczna jest ona w pomocy "występnym" w odnalezieniu właściwego klucza dla rozróżniania dobra i zła, poprzez specyfikę karania.

W dzisiejszej przewrotności pedagogicznej świata, kiedy to karę traktuje się, jako zemstę, nie ma mowy o jakimś fizycznym dotknięciu, nie mówiąc tez już nawet o wpływie na psychikę młodego człowieka. Wszyscy odwoływać się chcą tylko do rozumu ... :? Cóż za pomyłka wielka Idea

Św. Benedykt stosował upomnienie w cztery oczy, odsunięcie od stołu i wspólnych posiłków, odsunięcie od pracy wspólnotowej, zakaz rozmów, a także karę chłosty.

Z doświadczenia w rozmowie znam reakcje ludzi dzisiejszego establishmentu pedagogów, które są po prostu wyrazem oburzenia na takie podejście do człowieka i są tłumaczone - pejoratywną w swym znaczeniu - specyfiką realiów obyczajowych u schyłku okresu antycznego. Doprawdy Question

Wśród pedagogów pokutuje jeszcze mitologia "troski o wszystko poprzez dawanie wszystkiego" , tymczasem takie deprecjonowanie ascezy mające w tym świecie miano ciemności średniowiecza , powinno być przemianowane na pedagogiczne ciemności okresu oświecenia.

Realistycznym podejściem św. Benedykta jest to, że człowiek winien dążyć do naprawy swego wewnętrznego świata, zaś jeśli kategorycznie tego odmawia, winien być usunięty, aby nie zarażał współbraci swym odstępstwem.

Wielkim nieporozumieniem jawi się stawianie na piedestał silnej woli, ponieważ w utrzymaniu porządku zasadniczą rolę spełnia siła zewnętrzna (oczywiście nie rozumiana po nazistowsku) w myśl rzymskiej zasady:

"serva ordinem et ordo te servabit" - zachowaj porządek, a porządek zachowa ciebie Idea

Stąd tez można mówić o intelektualnej konotacji tej zasady ze znanym " Obsculta , ora , labora ".


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez exe dnia Pon 11:44, 14 Gru 2015, w całości zmieniany 6 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna -> Apoftegmaty Ojców pustyni , monastycyzm / Monastycyzm / W myśl Reguły benedyktyńskiej Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin