Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ !
Forum mistyki Kościoła Katolickiego pw. św. Jana Pawła II : Pamiętaj pielgrzymie: "zawołasz, a Pan odpowie, wezwiesz pomocy, a On [rzeknie]: "OTO JESTEM!" (Iz 58,9).
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Ciało - czy jest nam wrogiem?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna -> Religia i myśl
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
exe
Dux Ducis unum inter multi
Dux Ducis unum inter multi



Dołączył: 17 Cze 2012
Posty: 13509
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 378 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 11:02, 03 Wrz 2014    Temat postu: Ciało - czy jest nam wrogiem?

Niejako deklaracją programową staje się tutaj wspomnienie rozmowy nocnej Jezusa z Nikodemem, faryzeuszem:

"1 Był wśród faryzeuszów pewien człowiek, imieniem Nikodem, dostojnik żydowski. 2 Ten przyszedł do Niego nocą i powiedział Mu: "Rabbi, wiemy, że od Boga przyszedłeś jako nauczyciel. Nikt bowiem nie mógłby czynić takich znaków, jakie Ty czynisz, gdyby Bóg nie był z Nim". 3 W odpowiedzi rzekł do niego Jezus: "Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci, jeśli się ktoś nie narodzi powtórnie, nie może ujrzeć królestwa Bożego". 4 Nikodem powiedział do Niego: "Jakżeż może się człowiek narodzić będąc starcem? Czyż może powtórnie wejść do łona swej matki i narodzić się?" 5 Jezus odpowiedział: "Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci, jeśli się ktoś nie narodzi z wody i z Ducha, nie może wejść do królestwa Bożego. 6 To, co się z ciała narodziło, jest ciałem, a to, co się z Ducha narodziło, jest duchem. 7 Nie dziw się, że powiedziałem ci: Trzeba wam się powtórnie narodzić. 8 Wiatr wieje tam, gdzie chce, i szum jego słyszysz, lecz nie wiesz, skąd przychodzi i dokąd podąża. Tak jest z każdym, który narodził się z Ducha". (J 3, 1-8 ).

Zwróćmy uwagę na to, że Pan Jezus porównuje duchowość z podmuchami wiatru, zaś narodziny z ducha oznaczają narodziny z wolności i dla wolności. Taki fakt, że duchem - czyli absolutną wolnością, jest to, co narodziło się z ducha (powtórne narodziny), był czymś niepojętym dla starożytnych Hebrajczyków. Nawet pomimo tego, że część z Hebrajczyków wierzyła w zmartwychwstanie ciał w Dniu Ostatecznym, nie wznieśli się na wyżyny poznania i doświadczenia, które osiągnęła umysłowość grecka.

Żydzi epoki przed-Chrystusowej, nie potrafili ani zrozumieć, ani odkryć tej duchowości człowieka, o jakiej mówił Platon.


Widać, jak bardzo wzniosłe są słowa Boże :

Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: "JESTEM, KTÓRY JESTEM". I dodał: "Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was". (Wj 3, 13).

Chrystus powtarza te słowa objawione, mówiąc o sobie "Jam Jest", pragnąc oznajmić coś więcej. Jezus mówi jakby :

"Jam jest, który jest, a ty jesteś, który jesteś" .

Oznacza to, że człowiek jest stworzony na obraz i podobieństwo Boże - a więc człowiek jest wolny od tego świata i od Boga nawet w sposób absolutny. Tajemnica istnienia człowieka, to misterium, ukryta jest w Bogu, zaś tajemnica Boga, ukryta jest w człowieku i to podwójne misterium jest wskazane przez Chrystusa-Boga i Chrystusa-Człowieka.

Ten właśnie fakt wydał się niedorzecznym Grekom, gdy usłyszeli o tym w czasie przemowy świętego Pawła na Aeropagu :

" Przechodząc bowiem i oglądając wasze świętości jedną po drugiej, znalazłem też ołtarz z napisem: "Nieznanemu Bogu". Ja wam głoszę to, co czcicie, nie znając. (Dz 17, 23).

Sokrates, Platon i Ajschylos - oni byli tymi, którym znane było przebudzenie człowieka, polegające na kiełkowaniu nowego życia .Pisało tym święty Paweł :

"Zbudź się, który śpisz i powstań z martwych, a zajaśnieje ci Chrystus" (Ef 5,14).

Profanację ciała, jego deprecjonowanie przez Sokratesa dla przykładu, wmówił wielu ludziom, Nietsche. Jednak nie jest to prawdą, że Sokrates i stał się odpowiedzialny za schyłek Grecji radosnej i zdrowej.

To właśnie Sokrates wyczuwał już coś, co nazywał eudaimonion, dokonując przełomu w myśli greckiej, a więc był najdojrzalszym jej przedstawicielem. O ile Grecy rozprawiali o cnotach, o tyle Pan Jezus obdarzył ich wiarą żywą i na charyzmatyczny sposób przeobraził ich życie.

Dzięki Niemu, wiara Platona w nieśmiertelność duszy - sama w sobie w tamtym czasie - bezpłodna - nabrała nowego wymiaru, a przede wszystkim wymiaru realnego Exclamation Bez Jezusa, człowiek grecki - nawet najwyższych lotów, był tylko swoistym homo platonicus - zdanym na własne tylko siły, nieporadnym stworzeniem.

Kryzys ludzkiej egzystencji pozostaje w ścisłym związku z cielesnością, ale - uwaga - nie z cielesnością, jako materialnością, lecz jako z ciałem człowieka, jako egzystencjalnym misterium Exclamation

Pamiętajmy, że grzech ciała jest grzechem całej osoby. Nie możemy tutaj uznać, że duch jest uwięziony w ciele, a świat materialny, to świat pozornych istnień, jak nauczał Platon.[u]Filozofia Platona, to w zasadzie taki spirytualizm bez Boga ... [u]

Na tym właśnie gruncie powstało wiele nienaturalnych dążeń w ciągu wieków, aby ciało "odrzucić", co stało się tylko przyczyną cierpień milionów ludzi, chcących zrealizować ideał duchowy, który tak naprawdę ideałem duchowym nie był, a jedynie błędem w poznaniu Exclamation Idea

Najbliższą bazą dla rozmyślań świętego Pawła stała się "Metafizyka" Arystotelesa, choć wielu znawców tematu zakłada, że Apostoł nie znał tych pism.

Piękno teologii i zarazem jej prawdziwość u świętego Pawła, jest blaskiem prawdy o Miłości - prawdy o istnieniu Boga, którego Platon się nie domyślał, choć był bez wątpienia geniuszem.

Życie dla Chrystusa i z Chrystusem, oznacza umieranie dla grzechu dla tajemniczej, dziedzicznej grzeszności ciała:

" 2 Jeżeli umarliśmy dla grzechu, jakże możemy żyć w nim nadal?
3 Czyż nie wiadomo wam, że my wszyscy, którzyśmy otrzymali chrzest zanurzający w Chrystusa Jezusa, zostaliśmy zanurzeni w Jego śmierć? 4 Zatem przez chrzest zanurzający nas w śmierć zostaliśmy razem z Nim pogrzebani po to, abyśmy i my wkroczyli w nowe życie - jak Chrystus powstał z martwych dzięki chwale Ojca."
(Rz 6, 2-4).

Dla Platona, ciało, jako materia oznaczało po prostu materialność, przeciwstawiającą się duchowości, tak też uważała sekta manichejska, z której odszedł święty Augustyn, nie bez wytrwałej modlitwy jego matki - świętej Moniki, jak to było pisane nie rzadko przez użytkowników w innych tematach.

Co ciekawe, Platon nigdy nie odpowiedział na pytanie o to, jak jest ontologiczna racja istnienia materii, czyli w jego rozumieniu - zła ... :?

My jednak wiemy, że :

" A Bóg widział, że wszystko, co uczynił, było bardzo dobre." (Rdz 1, 31).

Żydzi zaś nie potrafili rozwiązać problemu substancjalności duszy w swoim bycie odrębnej, od ciała. Dlatego własnie słowa Pana Jezusa z rozmowy z Nikodemem, które przytoczyłem na początku, stały się niezrozumiałe.

Doskonale stały się zrozumiałe dla świętego Pawła, który pisze:

"5 Jeżeli bowiem przez śmierć, podobną do Jego śmierci, zostaliśmy z Nim złączeni w jedno, to tak samo będziemy z Nim złączeni w jedno przez podobne zmartwychwstanie. 6 To wiedzcie, że dla zniszczenia grzesznego ciała dawny nasz człowiek został razem z Nim ukrzyżowany po to, byśmy już więcej nie byli w niewoli grzechu. 7 Kto bowiem umarł, stał się wolny od grzechu.
8 Otóż, jeżeli umarliśmy razem z Chrystusem, wierzymy, że z Nim również żyć będziemy, 9 wiedząc, że Chrystus powstawszy z martwych już więcej nie umiera, śmierć nad Nim nie ma już władzy. 10 Bo to, że umarł, umarł dla grzechu tylko raz, a że żyje, żyje dla Boga. 11 Tak i wy rozumiejcie, że umarliście dla grzechu, żyjecie zaś dla Boga w Chrystusie Jezusie.
12 Niechże więc grzech nie króluje w waszym śmiertelnym ciele, poddając was swoim pożądliwościom. 13 Nie oddawajcie też członków waszych jako broń nieprawości na służbę grzechowi, ale oddajcie się na służbę Bogu jako ci, którzy ze śmierci przeszli do życia, i członki wasze oddajcie jako broń sprawiedliwości na służbę Bogu. 14 Albowiem grzech nie powinien nad wami panować, skoro nie jesteście poddani Prawu, lecz łasce."
(Rz 6, 5-14),

oraz ostatecznie:

"19 Jest zaś rzeczą wiadomą, jakie uczynki rodzą się z ciała: nierząd, nieczystość, wyuzdanie, 20 uprawianie bałwochwalstwa, czary, nienawiść, spór, zawiść, wzburzenie, niewłaściwa pogoń za zaszczytami, niezgoda, rozłamy, 21 zazdrość, pijaństwo, hulanki i tym podobne. Co do nich zapowiadam wam, jak to już zapowiedziałem: ci, którzy się takich rzeczy dopuszczają, królestwa Bożego nie odziedziczą.
22 Owocem zaś ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność, 23 łagodność, opanowanie. Przeciw takim [cnotom] nie ma Prawa.
24 A ci, którzy należą do Chrystusa Jezusa, ukrzyżowali ciało swoje z jego namiętnościami i pożądaniami. 25 Mając życie od Ducha, do Ducha się też stosujmy. 26 Nie szukajmy próżnej chwały, jedni drugich drażniąc i wzajemnie sobie zazdroszcząc.
(Ga 5, 19-23).

Tak więc, myśl grecka nie dała światu wiary w nieśmiertelną duszę, lecz dostarczyła argumentów dialektycznych istotnych dla kaznodziejstwa i apologetyki, w postaci adekwatnego systematu pojęć, na co oburzają się protestanci, "metkując" filozofię i teologię, mianem demona zrodzonego przez katolicyzm Embarassed
Spotkałem się nawet na jednym z for ze stwierdzeniem, jakoby święty Paweł był ... kłamcą i fałszywym prorokiem, jako że zaczął mówić o nieśmiertelności duszy Exclamation Embarassed a tymczasem to Jezus pierwszy zaczął o tym mówić.

Apostoł Paweł jednoznacznie stwierdza, że nie prowadzimy walki z ciałem, lecz z grzechem i tutaj należy o tym pamiętać Exclamation :

"10 W końcu bądźcie mocni w Panu - siłą Jego potęgi. 11 Obleczcie pełną zbroję Bożą, byście mogli się ostać wobec podstępnych zakusów diabła. 12 Nie toczymy bowiem walki przeciw krwi i ciału, lecz przeciw Zwierzchnościom, przeciw Władzom, przeciw rządcom świata tych ciemności, przeciw pierwiastkom duchowym zła na wyżynach niebieskich. 13 Dlatego weźcie na siebie pełną zbroję Bożą, abyście w dzień zły zdołali się przeciwstawić i ostać, zwalczywszy wszystko. (Ef 6, 10-13).


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez exe dnia Śro 11:05, 03 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna -> Religia i myśl Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin