Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ !
Forum mistyki Kościoła Katolickiego pw. św. Jana Pawła II : Pamiętaj pielgrzymie: "zawołasz, a Pan odpowie, wezwiesz pomocy, a On [rzeknie]: "OTO JESTEM!" (Iz 58,9).
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Oszustwo, ale wobec kogo ? (Jakub i Ezaw)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna -> Religia i myśl
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
exe
Dux Ducis unum inter multi
Dux Ducis unum inter multi



Dołączył: 17 Cze 2012
Posty: 12188
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 241 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 13:55, 15 Wrz 2013    Temat postu: Oszustwo, ale wobec kogo ? (Jakub i Ezaw)

Spójrzmy na cytat :

Jakub przybliżył się do swego ojca Izaaka, a ten dotknąwszy go rzekł: "Głos jest głosem Jakuba, ale ręce - rękami Ezawa!" 23 Nie rozpoznał jednak Jakuba, gdyż jego ręce były owłosione jak ręce Ezawa. A mając udzielić mu błogosławieństwa, 24 zapytał go jeszcze: "Ty jesteś syn mój Ezaw?" Jakub odpowiedział: "Ja jestem". (Rdz 27 , 22-24).

Ten fragment, jest nieustannie przytaczany przez wrogów Kościoła, jako potwierdzenie maksymy : "cel uświęca środki".

Błąd interpretacji powyższej powstaje już na samym początku, kiedy to etykę nowotestamentalną , przykłada się do Starego Testamentu. Ludzi Starego Testamentu należy widzieć na tle środowiska, gdzie - jak to przyznaja relacje biblijne - panowała beduińska chytrość i przebiegłość.

Spójrzmy, jak Abraham w Egipcie (Rdz 12, 10-20) :

"Kiedy zaś nastał głód w owym kraju, Abram powędrował do Egiptu, aby tam przez pewien czas pozostać; był bowiem ciężki głód w Kanaanie.
11 A gdy się już zbliżał do Egiptu, rzekł do swojej żony, Saraj: "Wiem, że jesteś urodziwą kobietą; 12 skoro cię ujrzą Egipcjanie, powiedzą: to jego żona; i zabiją mnie, a ciebie zostawią przy życiu. 13 Mów więc, że jesteś moją siostrą, aby mi się dobrze wiodło ze względu na ciebie i abym dzięki tobie utrzymał się przy życiu".
14 Gdy Abram przybył do Egiptu, zauważyli Egipcjanie, że Saraj jest bardzo piękną kobietą. 15 Ujrzawszy ją dostojnicy faraona, chwalili ją także przed faraonem. Toteż zabrano Saraj na dwór faraona, 16 Abramowi zaś wynagrodzono za nią sowicie. Otrzymał bowiem owce i woły, niewolników i niewolnice oraz oślice i wielbłądy.
17 Pan jednak dotknął faraona i jego otoczenie wielkimi karami za zabranie Saraj, żony Abrama. 18 Wezwał więc faraon Abrama i rzekł: "Cóżeś mi uczynił? Czemu mi nie powiedziałeś, że ona jest twoją żoną? 19 Dlaczego mówiłeś: że to moja siostra, tak że wziąłem ją sobie za żonę? A teraz - oto twoja żona; zabierz ją i idź!"


oraz Izaak w Gerarze (Rdz 26, 7-11) :

"A kiedy okoliczni mieszkańcy pytali go o jego żonę, odpowiedział: "Jest ona moją siostrą". Bał się bowiem mówić: "To moja żona", gdyż myślał sobie: "Jeszcze gotowi mnie zabić z powodu Rebeki". - Była ona bowiem bardzo piękna.
8 Gdy tak mieszkał tam dłuższy czas, pewnego razu Abimelek, król filistyński, wyglądając przez okno, dostrzegł Izaaka uśmiechającego się czule do Rebeki jako do żony. 9 Wezwał więc Abimelek Izaaka i rzekł: "Przecież to jest twoja żona; dlaczego mówiłeś: Jest ona moją siostrą?" Odpowiedział mu Izaak: "Mówiłem tak, aby przez nią nie postradać życia". 10 A na to Abimelek: "Czemu z nami tak postąpiłeś? Niewiele brakowało, aby któryś z mych poddanych żył z twoją żoną, a wtedy sprowadziłbyś na nas winę!" 11 Abimelek dał więc wszystkim swym poddanym takie ostrzeżenie: "Ktokolwiek tknie się żony tego człowieka, zostanie zgładzony".


podawali swoje żony za "siostry", aby uniknąć kłopotów !

Moralność patriarchów była określona przez klimat tamtych czasów, a oni sami nie byli marionetkami, lecz ludźmi z krwi i kości, dążącymi do Boga, jak i uwarunkowanymi sytuacją życiową. Zmiany stosunków gospodarczych i społecznych wymagają zazwyczaj nowych form dla postulatów prawa natury, którym dotychczasowe sformułowania nie mogą już sprostać.

Historia Jakuba ma wymiar religijny. Jakub jest świadom opieki Bożej (wizja schodów do nieba), lecz tutaj odsłania się nowy akcent religijny : Jakub przejął inicjatywę w swoje ręce : nie odstępuje Boga, dopóki nie uzyska błogosławieństwa (Rdz 32, 27) :

A wreszcie rzekł:

"Puść mnie, bo już wschodzi zorza!" Jakub odpowiedział: "Nie puszczę cię, dopóki mi nie pobłogosławisz!"

Po hebrajsku "wierzyć" znaczy "umocnić się" i to właśnie Jakub uczynił. Związał siebie i Izraela na zawsze z Bogiem.

Święty Augustyn rozważając tą kwestię, znalazł odpowiedź bardzo subtelną :

"Non est mendacium, sed mysterium" - "To nie kłamstwo, lecz tajemnica".


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez exe dnia Pon 8:55, 02 Lis 2015, w całości zmieniany 6 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
exe
Dux Ducis unum inter multi
Dux Ducis unum inter multi



Dołączył: 17 Cze 2012
Posty: 12188
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 241 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 9:28, 02 Lis 2015    Temat postu:

Rozważać można, jak wyżej, społeczne uwarunkowania tamtych czasów, a także i to, że:

" głupiec będzie sługą mądrego" (Prz 11, 29),

bo tak postrzega się Ezawa wobec Jakuba, ale i tak pojawiają się zarzuty, że przecież Pismo Święte ma być nadal aktualnym, więc skoro taka historia jest zawarta w obowiązującym kanonie, to powinna równie podlegać temu prawu zarówno pod względem całości
, jak i przełożeniu na dzisiejsze czasy.

W zasadzie zagadnienie to wydaje mi się ściśle związane z tematem wybraństwa narodu Izraela , jednak dla pewnego porządku rozdzielę te zagadnienia niejako sztucznie - bo roboczo, dla lepszego ich posortowania dla poszukujących, czyniąc wzajemne odniesienia.

Oto czytamy wprost, że:

"Wyrok. Mowa Pana do Izraela za pośrednictwem Malachiasza. Umiłowałem was - mówi Pan - wy zaś pytacie: W czym się przejawia, że nas umiłowałeś? Czyż Ezaw nie był bratem Jakuba? - wyrocznia Pana - a Ja [jednak] umiłowałem Jakuba. Ezawa zaś miałem w nienawiści i oddałem góry jego na spustoszenie, a dobytek jego szakalom pustyni." (Ml 1, 1-3).

Zanim więc oskarży się Jakuba o bezeceństwo, trzeba by nadmienić, skąd biorą się takie słowa Boże o miłości, nienawiści i o tym, że to jest wyrokowanie Boże Idea

Oto czytamy o Bożym wyrokowaniu:

" O Panie, jesteś sprawiedliwy
i wyrok Twój jest słuszny."
(Ps 119, 137),

o Bożej miłości:

"Ukochałem cię odwieczną miłością,
dlatego też zachowałem dla ciebie łaskawość."
(Jr 31, 3),

o Bożej "nienawiści":

"u Najwyższego budzą odrazę grzesznicy,
wymierzy On też karę bezbożnym."
(Syr 12, 6),

a w przekładzie o. Jakuba Wujka dosadniej i ściśle wg. nominalnego określenia:

"i Najwyższy nienawidzi grzeszników, i bezbożnym odda pomstę" (Syr 12, 7).

Powiedziałbym, w nawiązaniu do wstępu, że ten problem dotyka kwestii tego, czy Jakub jednocześnie oszukał i ojca i Ojca Niebieskiego Question
Problem dotyczy sprawy moralnej, która jako taka jest podnoszona przede wszystkim przez ateistów, jako argument ku bezmyślności chrześcijan i ku deprecjonowaniu wartości Biblii, jako Księgi Życia.

Trzeba więc nam koniecznie przenieść się płynnie do sprawy wybraństwa narodu Izraela- jako że:

"A gdy walczyły z sobą dzieci w jej łonie, pomyślała: "Jeśli tak bywa, to czemu mnie się to przytrafia?" Poszła więc zapytać o to Pana, a Pan jej powiedział:

"Dwa narody są w twym łonie,
dwa odrębne ludy wyjdą z twych wnętrzności;
jeden będzie silniejszy od drugiego,
starszy będzie sługą młodszego"
.
(Rdz 25, 22-23).

No i stało się też, że:

"Moab jest dla Mnie misą do mycia,
na Edom but mój rzucę,
nad Filisteą będę triumfował"
(Ps 60, 10).

i konotacji moralnych takiego wyboru przez Boga, a wtedy lepiej będzie można ogarnąć sprawę relacji "Jakub-Ezaw-Izaak".


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez exe dnia Pon 11:30, 02 Lis 2015, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Strona Główna -> Religia i myśl Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin